Як все зробити правильно
Всі юридичні умови звучать незрозуміло і місцями лякаюче. Але насправді значну частину контенту можна спокійно використовувати, головне – дотримуватися умов, передбачених ліцензією. Далі подивимося, які види ліцензій існують і в чому їхня відмінність.
Найчастіше умови використання контенту прописані на сайті, де розміщені зображення. До того ж є найпоширеніші ліцензії, що позначають права використання різного роду контенту:
- Ліцензія вільної документації GNU (GNU Free Documentation License) – це ліцензія для вільного програмного забезпечення, розроблена Фондом вільного програмного забезпечення. GNU FDL дозволяє відтворювати, поширювати і змінювати програмне забезпечення, але тільки за умови присвоєння всім похідним робіт аналогічної ліцензії.
- Ліцензія Free Art (License Art Libre) – аналогічна ліцензія, але орієнтована на поширення творів мистецтва.
- Creative Commons – найпопулярніша ліцензія, що охоплює будь-які види контенту.
Саме на тип ліцензії Creative Commons варто звертати увагу при пошуку зображень, тому сконцентруємося на ній.
Типи ліцензій Creative Commons
- CC BY (Attribution) – «Із зазначенням авторства» – найбільш вільна ліцензія. Зображення з цією ліцензією можна поширювати, змінювати і використовувати навіть в комерційних цілях за умови, що відсутні відомості про автора.
- CC BY-SA (ShareAlike) – «Поширення на тих же умови – Копілефт» – дозволяє поширювати, змінювати і використовувати зображення в комерційних цілях, але за умови вказівки авторства і ліцензування всіх змінених / створених зображень на аналогічних умовах. Цю ліцензію часто порівнюють з безкоштовними ліцензіями програмного забезпечення з відкритим вихідним кодом.
- CC BY-ND (NoDerivs) – «Із зазначенням авторства – Без похідних» – цей тип ліцензії допускає комерційне і некомерційне використання зображень із зазначенням авторства, але забороняє будь-які зміни, включаючи переклад текстів, додавання підписів та ін.
- CC BY-NC (NonCommercial) – «Із зазначенням авторства – Некомерційна» – дозволяє використовувати, поширювати і змінювати зображення, але тільки в некомерційних цілях і з зазначенням автора. Ліцензувати похідні роботи не обов’язково.
- CC BY-NC-SA (NonCommercial-ShareAlike) – «Із зазначенням авторства – Некомерційна – Копілефт» – дає можливість змінювати і поширювати зображення за умови, що у них відсутні відомості про автора, а всі змінені або відредаговані зображення володіють аналогічною ліцензією.
- CC BY-NC-ND (NonCommercial-NoDerivs) – «Із зазначенням авторства – Некомерційна – Без похідних» – найсуворіша з шести основних ліцензій. Вона дозволяє завантажувати зображення і ділитися ними з зазначенням авторства, але забороняє будь-які зміни та використання в комерційних цілях.
- CC0 (Creative Commons Zero) дозволяє власникам і творцям контенту відмовитися від авторських прав на свої твори, в результаті інші люди можуть абсолютно вільно використовувати їх твори для будь-яких цілей і без будь-яких обмежень.
Якщо контент на сайті розміщений під ліцензією Creative Commons, то внизу сторінки або на самих творах буде розміщений маркер конкретної ліцензії. Приклади іконок можна подивитися тут .
Суспільне надбання
Ще одна категорія, про яку необхідно знати, це «суспільне надбання» (Public Domain). Твори науки, літератури чи мистецтва переходять в суспільне надбання після припинення дії виключного права, незалежно від того були вони оприлюднені чи ні. Згідно з Цивільним кодексом, контент, який є суспільним надбанням, можуть використовувати і поширювати без обмеження, але це не скасовує немайнових авторських прав, таких як авторство, ім’я автора і недоторканність твору. Так, доповнювати, скорочувати або коментувати роботи, що є суспільним надбанням, без згоди автора або його правонаступників не можна. А в силу Бернської конвенції надається також і право на захист репутації автора.
При роботі з зображеннями, які є суспільним надбанням, важливо переконатися, що воно знаходиться в цій категорії в усіх юрисдикціях.
Наприклад, буває, що зображення у нас в суспільному надбанні, а в США – немає. Якщо немає впевненості, що зображення в суспільному надбанні – потрібно додатково перевіряти, щоб себе убезпечити.
Так звідки брати картинки, щоб не порушити при цьому закон
“Зроби сам”
Ідеальний варіант – коли в штаті є фотограф і дизайнер. Головне – не забути прописати в трудовому договорі, кому належать права на роботи. Можна укласти договори з кількома фотографами або дизайнерами на аутсорсі і, якщо пощастить, можна домовитися про безкоштовне використання їх контенту.
Створювати зображення можна і без участі спеціально навчених людей за допомогою інструментів для непрофесіоналів. Наприклад:
- Canva ,
- Pixlr ,
- PickMonkey ,
- Easelly ,
- Quotescover .
Платні та безкоштовні фотобанки (фотостоки)
Який би фотостік ви не вибрали, ви навряд чи будете єдиним, хто використовував це зображення. Проте в базах великих фотобанків можна знайти зображення практично для будь-яких цілей, головне – уважно прочитати умови ліцензії. До того ж фотобанки іноді грішать тим, що використовують картинки без відома авторів, тому вибрані зображення все ж варто перевірити в Google.
Ось кілька безкоштовних джерел зображень з великою базою:
- Pexels ,
- Unsplash ,
- Pixabay .
- ISO Republic ,
- CC Search (пошук зображення з ліцензією Creative Commons з різних сайтів).
В умовах ліцензії на Pexels, Unsplash, Pixabay і ISO Republic сказано, що зображення можна використовувати в комерційних і некомерційних цілях без вказівки автора або майданчика (хоча при можливості це вітається). Але потрібно пам’ятати і враховувати, що на фото можуть бути присутніми відомі бренди з зареєстрованими товарними знаками, а також приватні будівлі, що належать компаніям з правами на їх зображення і власність. Такі зображення можуть не підійти для деяких видів комерційного використання.
Блага суспільного надбання
Великий список майданчиків з зображеннями, які перебувають в суспільному надбанні, є тут . Про особливості цього типу зображень писали вище.
Соціальні медіа
Зображення GIF з Instagram, Tumblr або Twitter можна використовувати для некомерційних цілей за допомогою функції «Інтеграція». Перед тим як вставити фрагмент, уважно прочитайте умови: важливо, щоб ви не порушували правила соцмережі.
Пошук Google
В Google Картинках є розширений фільтр, що дозволяє вибрати потрібну ліцензію. Один з найбільш вільних варіантів – «з ліцензією на використання та зміни». Але, вибравши картинку, все-таки варто перейти на сайт-джерело.
***
Авторське право – та область, про яку пересічний фахівець зі сфери маркетингу не завжди замислюється. І дарма, адже при неуважному ставленні і недотриманні норм все може обернутися серйозними штрафами. У той час слідувати простим правилам досить легко: достатньо просто дотримуватися умов ліцензій.